Påskkyckling


Hos oss brukar påsken susa ganska obemärkt förbi. Eventuellt kommer jag ihåg att så en omgång påskgräs, men i övrigt är påsken mest en skön långhelg med takdropp, solsken och fågelkvitter, i bästa fall. 

Men så stiftade jag bekantskap med Sandnes Garns nya påskkyckling på jobbet. Helt oemotståndlig. Så nu har vi fått en ny familjemedlem i form av en stickad kyckling i Fritidsgarn och Tove. Eller snarare en unghöna, för jag valde att förse den med små vingar också. Den sitter nu på en stol och inväntar påskhelgen. 





Jag gillar snabba projekt mellan varven, och det här är ett sådant. En kyckling kan man sticka på en kväll. Kycklingen fylls med vadd och en påse ris eller ärtor för att få lite stadga.


Jag har använt 1/2 mm grövre stickor och virknål (4,5 och 3,5 mm) än vad som rekommenderas i mönstret. Det var de grovlekar jag råkade ha hemma.


Och sen virkar man detaljerna som ben, kam, stjärt, näbb - och vingar om man så vill - och syr fast dem på kroppen. Till det kan man nog behöva en kväll till. Jag gjorde vingarna på samma sätt som stjärten. 


Virkbeskrivningen av näbben förstod jag mig inte på så näbben blev öppen i stället för stängd, men med facit på hand blev hönan bra mycket roligare så här.


Färdiga garnpaket inklusive mönster finns HÄR.
 
Det här är inte ett bloggsamarbete, utan inlägget är skrivet på mitt eget initiativ. 


Kommentarer