Våga vara onyttig



För några dagar sen var det internationella kvinnodagen. Och med anledning av den tänkte jag skriva några rader om att inte alltid vara duktig och präktig. Att inte alltid vara nyttig. Att inte alltid hålla ordning. Att inte vara perfekt.

Den här helgen har jag inte städat. Jag har inte aktiverat mina barn nämnvärt. Inte motionerat. Inte stickat. Men jag har jobbat en del. Tvättat två tvättmaskiner. Surfat på nätet. Tittat på film. Lagat mat. Bytt ett kuddfodral. Gått klädd i pyjamasbyxor. Ignorerat damm och smulor. Och badat badtunna med familjen.

Jag behöver lugn och ro för att ladda batterierna. Jag behöver vara onyttig ibland för att orka vara nyttig sen. Tänk så mycket vi skulle spara i sjukvårdskostnader om alla kvinnor tillräckligt ofta skulle våga blunda för duktighetsmanin och inte bara göra livet till en aldrig sinande to-do-lista. Våga förutsätta att andra i familjen också kan dra sitt strå till stacken. Sänka kraven på perfektionism.




Ibland är det viktigt att bortse från allt man inte gjort och fokusera på det man gjort, hur obetydligt det än är. Göra sådant som man upplever som avkopplande och givande, så att man orkar mer en annan dag. Listan tar ändå aldrig slut. Världen blir aldrig klar. Så man kan lika gärna njuta lite också under färden.





Kommentarer