På kattcafé i Tammerfors


Nu har jag besökt Finlands charmigaste café, tror jag bestämt. Ett kattcafé i Tammerfors. Himmelriket för alla kattälskare.

Jag och min syster hade en ledig dag igår och tog tåget till Tammerfors för att umgås och få se lite annat än hemknutarna under en eftermiddag. Så här i slutet av månaden är det inte riktigt läge för nån större shopping (jag köpte bara två stora, blommiga tekoppar), men man kan faktiskt njuta av en stad utan att gå så mycket i affärer. Kanske njuter man mer när man faktiskt tar sig tid att promenera runt, äta gott, prata och skratta, se på gamla fina hus och gå på kattcafé.



Dagens höjdpunkt var alltså kattcafé Purnauskis. Någon kanske frågar sig varför jag går på kattcafé när jag ändå har två katter hemma. Men det kan bara en kattälskare förstå.



Här kliver man rakt in i en fantastisk kattmosfär. Café Purnauskis fungerar som hem åt sju katter med varierande bakgrund. Som cafébesökare är man alltså gäst i katternas hem, kan man säga. Stämningen är lugn och loj, här står tiden nästan stilla och ingen har bråttom. Katterna lever kattliv, sover och äter bland cafébesökarna.

Man börjar med att ta av sig skor och ytterkläder och tvätta händerna. Inträdet kostar fem euro. Därefter är det fritt fram att mingla med caféets lurviga invånare.



Caféet är underbart bohemiskt. Vackra gamla udda möbler, tavlor och kattfigurer i alla möjliga stilar samsas med katternas klätterträd och ligghyllor. Man har ordnat det fint för både katter och besökare.



Här är det katterna som bestämmer var de ligger. Besökarna tar de stolar som är lediga. Och det gör man så gärna. Katterna får inte matas från bordet, utan vill man ge dem något gott ber man om kattgodis. 

Den grå herremannen närmast i bild ignorerade mig fullständigt, på katters underbara vis. Struntade totalt i mitt försök till lek när jag viftade med en fjädervippa längs kanten på fårskinnet. Det var liksom under hans värdighet. Han spred i stället sitt majestätiska lugn i caféet.


Chokladkaka med tassavtryck och glass satt fint. På Purnauskis kan man äta en fullfjädrad lunch eller middag också, om man så vill.



Det är tillåtet att klappa katterna, om de själva vill. Man låter dem nosa på fingret först. Men det är bra att tänka på att katter ofta har begränsat tålamod med beröring och att de behöver vila också. De träffar rätt mycket folk per dag. Så allra bäst är det att bara titta på dem och kanske leka med dem om de är pigga. En sovande katt får man inte störa. Vill de vara helt ifred har de möjlighet att klättra upp till sina ligghyllor som finns överallt längs väggarna. När vi var där var de flesta katterna sömniga men de flesta höll sig i sofforna.



Jag kan varmt rekommendera Purnauskis till alla kattvänner som besöker Tammerfors och behöver en blodsockerhöjande men blodtryckssänkande upplevelse.

Det här är inget betalt samarbete, utan inlägget är skrivet helt på mitt eget initiativ.

Kommentarer