Snö och ull


Hösten har rusat förbi i raketfart, ett tunt snötäcke har lagt sig och advent står för dörren.

Idag har jag varit ledig och har haft bland annat städning och julpynt på schemat. I lätt form, ska man kanske säga. Några ljusslingor, stjärnor och prydnader har kommit fram. Jag var nära att ge upp ett glädjetjut när jag trodde att alla lampor lyste i ljusslingorna, men tjutet fastnade traditionsenligt i halsen, för en lampa var naturligtvis sönder. Vore underligt annars.

Fast egentligen tänkte jag skriva om något helt annat än julpynt, nämligen vad jag pysslat med på handarbetsfronten under den senaste tiden.

Jag har trotsat min dammallergi genom att använda munskydd emellanåt när jag stickar med något garn som min näsa inte gillar. När alstret är klart och tvättat är det inga problem, utan det är bara under själva stickningen som fibrer rörs upp. Jag borde egentligen sticka på mina halvfärdiga, nyttiga projekt, men eftersom stickning ska vara lustfyllt styrs jag inte alltid (läs: sällan) av rim och reson utan av inspiration.

Nåja, lite nyttig har jag varit och stickat tre par tovade vantar. Såna behöver vi. Men efter det tog en viss mani som jag "lidit" av i ett par år över. Jag älskar nämligen att göra stickade och tovade små väskor.

Jag vet inte varför jag fått dem på hjärnan, men de är så roliga att göra. Mitt nya favoritgarn för ändamålet är Sandnes Tykk Ull, som tyvärr utgått, men jag har bunkrat upp med ett lager här hemma. Det går också att sticka med dubbel tråd Fritidsgarn i stället.




Mina tre senaste alster. De gör sig inte riktigt på bild i novembermörkret. Nån snygg liten handmade-lapp eller liknande fattas ännu, tycker jag.



I garderoben finns ett antal små ullväskor till. Vad jag gör med väskorna? Ingenting. Ännu. Jag borde väl försöka sälja dem, men har inte kommit till skott. Någon av dem har jag i användning själv förstås. De är perfekta att ha mobil och nycklar i om man inte vill släpa med sig en stor väska. Jag håller också på att sticka en lite större modell till mig själv - tror det blir min favoritväska.

Och så har jag testat att göra några halsband av ullkulor till mig själv. Det går ju att tova bollar, men jag hittade förmånliga färdigtovade på nätet. Tråden jag har använt är en tunn vaxad lintråd som jag haft i gömmorna. Nu har jag äntligen några vintersmycken att ha på mig!





Kommentarer