Växthus och halshuggna tomater




Så här såg mina tomatplantor ut för knappt två veckor sen! På tok för höga och rangliga. De blev sådda redan i februari.

Men jag fick tips av en vän om Farbror Gröns blogg, och enligt instruktioner därifrån har jag nu halshuggit plantorna ordentligt. Jag kapade alltså helt kallt av dem ovanför andra bladparet (en del rentav ännu längre ner). De har redan börjat skjuta fram nya skott på stammen, men jag låter bara två utvecklas till huvudstammar, resten har jag tjuvat bort. Vill man så kan man ta sticklingar av det bortklippta.



På så vis blir plantorna inte fullt så höga (även om de kommer att hinna växa en hel del ännu innan jag kan plantera ut dem) och de första tomaterna kommer längre ner på plantan. Dessutom ska man kunna få dubbelt fler tomater per planta om man har två huvudstammar i stället för en. Enligt farbror Grön kan man spara 2-4 huvudstammar per planta. Sidoskotten på varje huvudstam ska i vanlig ordning tjuvas (knipas bort) så att plantan kan koncentrera sig på blomning och fruktbildning, om det är vanliga växthustomater det är fråga om.

Och så, govänner, har jag skaffat ett växthus! Om man nu kan kalla det så.

Den som kanske tänker sig ett ljuvligt orangeri byggt på en grund av antikt tegel får tänka om. Så ser det visserligen ut i mina drömmar. Men vi har varken tålamod, lämplig plats eller råd att förverkliga ett sådant växthus nu.

Tre gamla fönster hann jag faktiskt skaffa i höstas med förhoppningar om att kunna bygga ett miniväxthus mot väggen, men jag insåg snabbt att allt vi sått inte kommer att få plats i ett sådant. Så de fönstren kommer jag att lägga ovanpå odlingslådorna för att snabba på groningen.

Det blev ett flyttbart lågbudgetalternativ i stället - ett tunnelväxthus i plast för en hundralapp. 2 x 3 meter stort. Knappast en hållbar lösning för framtiden, men funkar säkert ett tag. Vi har redan en glasveranda att sitta och njuta på, så det vi behöver just nu är ett växthus som fungerar som skydd för plantorna och inget mer.

Hur länge det kommer att hålla och om det blåser iväg får vi se. Huvan är gjord av växthusplast som ska tåla både uv-ljus och frost, och stommen är i svartlackerad metall.

Bilden är lånad från k-rauta.fi

Det ska monteras upp bredvid garaget där marken är asfalterad, så alla växter kommer att planteras i stora krukor.

Nu väntar jag bara på varmare väder!



Kommentarer