Från missöde till liten oas

Idag gick det åt pipsvängen, kan man säga. Minns ni det billiga tunnelväxthuset jag beställt? Det fungerade inte alls på vår blåsiga tomt, visade det sig, trots att jag förankrat det så bra det bara går. Något som jag också misstänkte, men varför ska man ändå testa? För att man vill att det ska gå... Jag hade hunnit lägga in fyra tomatplantor i hinkar, men de klarade sig undan haveriet. Jag har ingen lust att försöka på nytt och riskera att plantorna som jag lagt mycket tid på att förodla blåser omkull och blir förstörda.

Men när jag morrat klart över missödet började tankarna röra sig kring nya lösningar. Om man skulle använda ena halvan av glasverandan som växthus? Allt vi förodlat får inte plats där, men en del. Chili och paprika till exempel.

Sagt och gjort. Matbord och stolar åkte ut. De används sällan eftersom vi redan har ett sådant möblemang på altanen nära grillen. I stället sitter vi mest i korgstolarna på motsatt sida (som inte syns på bild). Sen plockade jag ihop saker och möbler som vi redan har och arrangerade dem till en bra plats för bl.a. äldste sonens chiliplantor och mina paprikaplantor. Det gick i en sådan fart att jag glömde torka av det skitiga golvet (eller kanske inte hade lust...), men ni får ha överseende med det. Här kan man också slänga sig ner i vilstolen och njuta.








Det här är en minikiwiplanta som äldste sonen köpte i höstas. Den är härdig utomhus året runt, men har än så länge fått växa i kruka och har under våren blivit "tjuvstartad" inomhus. Därför har den redan bär på gång!



Tomatplantorna har jag placerat på varmaste och lugnaste stället på tomten - på utsidan av glasverandan där det bildas en vinkel mot sydväst. Här kikar en kvist fram bakom fiberväven. Nu håller jag tummarna för att det här arrangemanget kommer att fungera. Ännu ska jag hitta plats åt gurkor och melon...



Kommentarer